tirsdag 7. mai 2013

MAJOBO-foredrag på Oslo vegetarfestival

I helga var jeg så heldig å få med meg det superinspirerende foredraget til Helene Gallis i MAJOBO under årets Oslo vegetarfestival, og oppdaget et nytt, sosialt aspekt ved prosjektet. Jeg syntes at MAJOBO var knallbra før også, men jeg er enda mer imponert nå.


MAJOBO, eller MAt og JOrd, der du BOr, handler om økt bevissthet rundt økologisk og lokalprodusert mat og å motivere til økologisk dyrking i by og på land (hurra!). Jeg har fulgt litt med på prosjektet i løpet av året som har gått, og latt meg glede over alle parsellene, byhagene, balkonghagene og til og med vinduskarmhagene det har dukket opp bilder av gjennom året både i aviser og sosiale medier. Men det jeg ikke har fått med meg, og som virkelig inponerte meg, var det Helene Gallis fortalte om de sosiale ringvirkningene av prosjektet.

På Alna-senteret har Kompass & co, en av MAJOBOs agenter, jobbet sammen med ungdommer som faller utenfor systemet. Her er et glimt fra prosjektet:



På Veumalléen Asylmottak lar de unger slå rot gjennom dyrking. Barna som kommer til Norge som asylsøkere sitter ofte på stor kompetanse og erfaring på dette området, og plutselig blir de en ressurs som norske med mindre erfaring med dyrking kan spørre om råd om hvordan de fikk grønnsaksplantene sine til å bli så høye og fine.



Jeg blir så glad av slikt. Ikke bare gjør MAJOBO byene grønnere, men de gjør i tillegg byene bedre for folk på mange måter. Flere av de nye hageparsellene og grønnsakshagene har også blitt til nye møteplasser for folk, og de gir naboer en ny arena til å bli kjent med hverandre på. Det er tydelig at det er et stort behov for flere grønne arenaer i byene: På de 50 midlertidige hageparsellene som ble opprettet i Bjørvika, midt i asfaltjungelen, var det 4000 (!) søkere.

Mye folk på vegetarfestivalen var det også. Hele 1800 var visst innom i løpet av dagen,

Ingen kommentarer: