lørdag 22. mai 2010

Mandelmelk

Jeg fikk mange gode frokosttips da jeg spurte etter hjelp fra dere i fjor i innlegget "Vi trenger gode frokosttips". Mandelmelk var ett av forslagene jeg skrev meg bak øret, og nå har jeg testet det ut. Det var relativt enkelt å lage og ble ikke så verst på smak. Sunt og næringsrikt er det også!

Oppskrift
(med inspirasjon fra bloggen Et liv i balanse)

- En kopp mandler (lagt i bløt kvelden i forveien)
- 3 ganger så mye vann som mandler

Mandlene kjøres sammen med vann i en blender eller lignende (dersom du ikke har en sterk blender bør mandlene males på forhånd), deretter helles blandingen gjennom et håndkle eller sil slik at mandelmassen skilles fra melken. Til slutt helles melken tilbake i blenderen igjen for smaksetting. Jeg brukte vanilje fra vaniljestang og noen tørkede aprikoser (tror det hadde vært bedre om jeg hadde bløtlagt dem på forhånd), samt en kvart teskje salt for at den ikke skal bli tam i smaken. Jeg tror jeg vil prøve å smaksette med noe annet enn aprikos hvis jeg skal lage det flere ganger. Her kan man sikkert bruke litt av hvert, jeg har blant annet sett dadler brukt i en oppskrift fra bloggen Et liv i balanse. Smak deg fram til noe du synes er godt :)

Mandelmassen som blir til overs kan du for eksempel bruke til å lage ei deilig appelsinkake med sjokoladestopp.

Den mandelmelken jeg lagde skiller seg når den står ei stund, så du kan med fordel røre litt rundt før du skal bruke den.

Bilde: Anne

3 kommentarer:

Ellen Marie Albertsen sa...

Hvordan funker det om man ikke skiller fra mandelmassen? Det kan jo være godt? :-)

Anne sa...

Hmm, det har jeg ikke prøvd. Blir vel litt grumsete, men er bare å prøve :-) Kan jo alltids sile den etterpå om det ikke faller i smak.

Cecilie sa...

Kult :) Skal tipse min mor om det, her i huset er vi et par stykker som ikke drikker kumelk av ulike grunner, så alle tips til alternativer mottas med takk. Så takk :)

Sv: Takk for det! Forestillingen gikk kjempebra, og jeg gleeeder meg til resten! :D

Og bare hyggelig :P Regnet med at det var flere enn meg der ute som kunne trenge en påminnelse på det av og til ;)

Og jeg digger at du er så positiv at du klarer å se det positive i "dårlig" vær, du har så rett, så rett! All slags vær er bra, men av og til må man bare omplanere litt :) Hører så mye syting om været at det er kvalmt. Nå har vi hatt minusgrader i et halvt år, og så klager likevel folk på jobb når varmen endelig kommer... Typisk norsk :P

Ha en fin lørdagskveld :)