lørdag 21. november 2009

Vanskelig å holde oversikten?

Det er ikke alltid så lett å holde oversikt over hvilke ingredienser som er OK og hvilke som frarådes i hudpleieprodukter, men jeg fikk nettopp et tips om at det danske forbrukerrådet har en søkefunksjon der du kan sjekke om dine egne pleie- og kosmetikkprodukter inneholder ett eller flere av 17 hormonforstyrrende stoffer.

Det er kun stoffer med hormonforstyrrende effekter som er inkludert, men Grønn Hverdag har gjennomført noen tester der også andre helse- og miljøskadelige stoffer også er tatt med i vurderingen, blant annet en test av pleieprodukter til baby (2009) og en test av bodylotion (2007). Skin deep cosmetic safety database er også en mulighet der du kan søke etter ingredienser og produkter, og der de graderes fra 0 -9 i forhold til hvor skumle ingrediensene er.

Men, ikke få panikk folkens, jeg tror det er vel så viktig å ikke bekymre seg alt for mye og ta livet med et smil :) Selv pleier jeg oftest å bruke opp det jeg har av produkter selv om jeg oppdager at de ikke er 100% fri for tvilsomme ingredienser og heller gå inn for å finne et bedre alternativ når jeg trenger noe nytt.

Ha ei fin helg!

Ingen kommentarer: