søndag 27. september 2009

Klättermusen - en favoritt med forbedringspotensiale

I vår skrev jeg om min nyanskaffede ytterjakke i økologisk etaproof bomull fra den miljøbevisste turtøyprodusenten Klättermusen. Jeg hadde til hensikt å komme med en vurdering etter noen ukers bruk i variert vær, men kombinasjonen av nydelig vårvær i Trøndelag og en travel bloggforfatter har bidratt til at det ikke har kommet noen oppdatering på den fronten tidligere. Nå har det blitt noen regnskurer siden sist, og tiden er moden for å gå min Klättermusen Einride nærmere etter i sømmene:


Den tettvevde økologiske bomullen (etaproof) gjør jakka vindtett og litt vannavstøtende, samtidig som at bomullen gjør at den puster bedre enn mange skalljakker. På korte turer i lett regn holder man seg relativt tørr - både fra innsiden og utsiden. Det trekker imidlertid ofte litt vann gjennom på områder der jakka sitter stramt inntil, som på skuldrene (og på oversiden av underarmene om man sykler).

Jeg vil ikke anbefale jakka som eneste ytterplagg på litt lengre turer på grunn av at den ikke er vanntett, og jeg kommer nok til å ha med ei regnjakke i sekke i tillegg når jeg er på tur.


På plussiden:

+ Økologisk bomull
+ Bedre pusteevne enn skalljakker
+ God beskyttelse mot vind
+ Fluorkarbonfri impregnering
+ Lenger i ryggen enn foran, noe som er praktisk for å unngå glipper der kaldluft, snø og regn slipper til
+ Ekstra lange ermer. Dette punktet syntes jeg var på minussiden i starten, men det er noe jeg etter hvert har funnet ut er gaske praktisk for å holde hendene varme på tur


På minussiden:

- Det trekker en del vann gjennom på skuldrene selv i lett regnvær (MEN - jakka gir seg heller ikke ut for å være en regnjakke). Kanskje produsentene kunne vurdere å legge på et lag med vanntett materiale på skuldrene? Da ville jakka holdt ute vannet noe lenger i litt kraftigere regnbyger også
- Hetta kunne gjerne vært litt lengre i høyden (det er litt "lavt oppunder taket" - dette til tross for at jeg har en størrelse større enn jeg vanligvis bruker for å få plass til ekstra genser(e) under)
- Materialet nederst på ermene har lett for å rufse seg
- De lange ermene får bli med på minussiden også, da de kan være litt upraktiske når man bruker jakka til daglig. Ermene kan imidlertid lett brettes opp eller inn.
- Prisen

Alt i alt synes jeg det er ei allsidig jakke til aktiv bruk i lett skiftende vær, men det er en favoritt med forbedringspotensiale.

Ingen kommentarer: