onsdag 11. februar 2009

Nigeriansk tomatsuppe med fisk

Omtrent en gang i måneden prøver jeg og ei venninne ut en ny oppskrift, en tradisjon vi har gitt navnet "Månedens eksperiment". Ett av de første eksperimentene våre var Nigeriansk tomatsuppe med fisk. Det er ei varmende suppe, og jeg husker fortsatt hvordan chilien tirrer smaksløkene på en måte som er til å bli glad av selv om det er lenge siden jeg har lagd den. Min ko-eksperimentør minte meg på denne suppa igjen her om dagen, og kunne fortelle at den fortsatt jevnlig står på menyen hjemme hos henne.

Oppskrifta fant vi i kokeboka "Fra boller til burritos", som er ei kokebok som nok befinner seg i mange hjem. Det er nemlig ei kokebok som i flere år ble delt ut til alle ungdomsskoleelever i forbindelse med undervisning i heimkunnskap. Den retter seg mot ungdom, men jeg tror alle kan finne noen godbiter her, spesielt i kapittelet "Internasjonal mat". Det har kommet ny(e) utgave(r) etter den jeg har, men jeg håper mange av de samme oppskriftene fortsatt er med.



Her er oppskrifta på Nigeriansk tomatsuppe med fisk (4 porsjoner):

2 ss olje
1 løk, grovhakket
1 ts karri
2ss tomatpuré
1 boks hermetiske hakkede tomater
5 dl vann med fiskebuljong
1/2 chilipepper, finhakket
1 ts timian
500 g fiskefilet (sei) i serveringsstykker
1 dl frosne erter (vi brukte ikke dette da vi lagde suppa)

Surr løk og karri i olje til løken blir blnak. Tilsett tomatpuré, hermetiske tomater, vann og fiskebuljong. Kok i 5 min og smak til med chilipepper og timian. Tilsett fiskestykkene og la dem trekke i sausen i ca. 10 minutter. La ertene trekke med de siste 5 minuttene.

Server kokt ris og/eller ferskt brød til.

Torsk kan også brukes i denne retten, men sei er et bedre miljøvalg. En stor andel av verdens fiskebestander er utsatt for overfiske, og dersom du vil vite mer om hva slags sjømat du trygt kan velge og hva du bør styre unna, kan du laste ned WWF's sjømatguide.

Ei anna oppskrift fra samme kokeboka som kan anbefales (for de som liker fisk), er Burritos med fisk.

Ingen kommentarer: