fredag 20. juli 2012

Steder jeg kommer til å savne i Trondheim

Som tittelen langt på vei avslører pakker jeg snart snippesken og flytter fra trivelige Trøndelag. Trondheim er en by det er lett å bli glad i spør du meg, og i løpet av disse årene har jeg fått en rekke favorittsteder på matfronten (og ellers også) som jeg kommer til å savne og som er vel verdt et besøk om en er så heldig å bo i eller besøke Trondheim:

Etikken
Byens non profit dagligvarebutikk med stort utvalg av fair trade og økologiske produkter. Den trivelige betjeningen kan friste med ei diger sjokoladehylle som er verdt et besøk i seg selv, i tillegg til te, det meste av basisvarer og litt klær. De har til og med fått økologisk og lokalprodusert ferdigpizza i sortimentet.




Kvikk
Den fantastiske veganwrapen på den vesle Kvikk-baren rett ved inngangen til Meny inne på Solsiden må bare prøves. Du vil ikke angre. Jeg kommer til å savne den og håper Kvikk åpner filial i Oslo snart!

Jadab
Det indiske kjøkkenet er ikke fremmed for vegetarmat, og Jadab i Trondheim er ikke noe unntak. Tre av de fire siste restaurantbesøkene mine i Trondheim har vært på Jadab. Jada, jeg vet det høres litt ensporet ut, men det er ikke uten grunn ;)

Frida
Den beste meksikanske maten i byen får du på Frida. NAM! Det står ingen vegetarretter på menyen, men spør du så får du ordentlig god vegetarmat laget fra grunnen.

Persilleriet
Lyst på god og kjapp middag, og samtidig føle at du har fått i deg dagens grønnsakskvote i ett måltid? Da er  byens vegetarrestaurant/lunsjsted stedet. Dagens middag fra Persilleriet og en økologisk ingefærøl kan anbefales.


Flyttingen er nok medskyldig i at det er litt bloggtørke om dagen. Akkurat nå skulle jeg gjerne skrevet om den fantastiske balkonghagen jeg skulle hatt om det ikke var for at jeg flytter midt på sommeren, eller om noen nye spennende matretter jeg hadde oppdaget om det ikke var for at å spise  meg ut av skapene ikke har utløst noen kreativ matlagingsprosess så langt. Kanskje tar bloggingen seg opp igjen når jeg er vel på plass på ny adresse. Inntil da ønsker jeg alle sammen en fortsatt god sommer, og håper at det er mer sommerlig der dere er enn der jeg var i formiddag:


Dette var synet som møtte meg på Tron i Alvdal på morgenen i dag. Jeg har vært med på å kartlegge vegetasjonen på fjellet i uka som gikk, men som dere ser var ikke det helt enkelt i dag, så det ble ei tidlig helg og en avslappende kveld hjemme i Trondheim.


5 kommentarer:

lirosa sa...

Gratulerer med Award
Kjempekoslig det så håper vi den gir enda mer inspirasjon.
Flott lørdag ønskes:-)

LEV VEL sa...

Takk for gode tips! Blir nyttig når jeg en gang skal besøke Tronheim :)

Cecilie sa...

Jeg skjems rett og slett over at jeg aldri har somla meg til Trondheim! Det virker som det er så mange mennesker der som har skjønt noe om hva som er viktig her i livet, om miljøvern, om gjenbruk, om økologisk mat og om kultur. Smekk på fingrene og spark i rompa til meg..

Ikke så lett å forske på vegetasjon i det været der, nei! :)

Benedikte sa...

Spennende med flytting!
Lykke til! :)

Tone sa...

Trondheim er absolutt en av de beste byene å bo i.