lørdag 5. mai 2012

Bygård - urban farming


Latteren runget over den kortklipte plenen etter at jeg kom med forslaget mitt, før de andre fortsatte samtalen som om det jeg hadde sagt var ment som en spøk. Det var dugnad i sameiet, og spørsmålet om hva vi skulle gjøre med den delen av lekeplassen som var lite brukt og i dårlig stand hadde dukket opp. Flere hekker og benker ble foreslått fra noen av veteranene, selv om benkene som allerede står der ikke akkurat er plagsomt ofte okkupert. Den andre delen av lekeplassen skulle utvides og rustes opp, så å beholde begge lekeområdene var tydeligvis ikke aktuelt. Det var da jeg dristet meg til å komme med forslaget: ”Hva med grønnsakshage?” 

Scenen over utspant seg i fjor, og forslaget mitt om å ha grønnsakshage mellom blokkene ble tydeligvis oppfattet som så fjernt at det ikke en gang trengte å behandles som et alvorlig forslag. Heldigvis er det flere enn meg som synes at å dyrke maten der du bor, også i byene, er en god idé. 

Bilde: Flickr/ Urban Sea Star
CC-lisens: CC BY-NC-ND 2.0


I år er prosjektet Majobo, mat og jord der du bor, satt i gang av Gaia Agenda. Tanken er å skape et stort nettverk av prosjekter fra hele landet og øke bevisstheten rundt økologi og lokalprodusert mat. Et nettverk av hele ti tusen hager er målet! Du kan lese mer om prosjektet i artikkelen "Vil ha 1000 øko-hager" fra BA, i artikkelen "Bønder i byen" fra Dagsavisen og i siste nummer av Ren Mat.

Så kan de bare fortsette å le og kose seg med de nye hekkene sine, naboene mine. Jeg flytter i sommer, og har planer om å lage en bugnende grønnsakshage i byen neste år, om det så blir på verandaen :D

9 kommentarer:

Unknown sa...

Hva med å henge opp plakater i borettslaget om MAJOBO. Det er bra at folk får opp øynene slik at de gradvis kan skifte mentalitet.

Benedikte sa...

Spennende prosjekt! Vi flyttet i rekkehus i boretslag i fjor høst, og nå har jeg store planer om grønnsakshage!

Anne sa...

Det var en god idé, Asbjørn :-)

Tenker det blir stas utover sommeren å kunne høste egne grønnsaker, Frøken BitterSøt. Det pleier å smake bedre enn det meste man får kjøpt - og så er det tilfredsstillende å dyrke noe av maten selv :) Håper på en sniktitt via bloggen din i løpet av sommeren!

Helene sa...

Jeg syns det er så kult med de hagene på taket, jeg. Jeg vet ikke hvor fin en grønnsakshage det kan bli, men det ihvertfall en fin måte å bruke tak i byen på, som kan hjelpe folk å ihvertfall komme litt mer i kontakt med naturen.

Forresten, jeg så på skolen mins side (Lundeneset VGS) at du skulle komme å ha foredrag? Jeg gleder meg kjempemasse, spesielt siden det var jeg som tipset skolen min om å få deg/dere hit :)

Anne sa...

Det stemmer det, jeg skal holde foredrag på Lundeneset VGS på mandag :) Kjempegøy at det var du som tipset skolen om å bestille besøk!

Homeopaten sa...

Hei, en god ide. God helg:-) Bente

Anne sa...

Ja, ikke sant :) God helg til deg også!

Benedikte sa...

Så hyggelig at du ble glad for award! :D God helg til deg! :)

LEV VEL sa...

God idé! Skjønner ikke hvorfor de synes det var et merkelig forslag? Stå på!