torsdag 29. mars 2012

Kjapp, vegansk kosemat

God nok til å være fredagskvelden verdig. Så rask å lage at det funker selv når du kommer sliten hjem fra jobb eller skole og har lyst på noe lettvint. Sunn. Vegansk. Fargerik. Need I say more?


Det fine med denne retten er at du kan variere den etter hva du synes er godt eller hva du har for hånden. Jeg liker for eksempel å bruke dette:

Fullkornstortilla
Svarte bønner (eller andre bønner, svarte er min favoritt i denne retten)
Tacokrydder (økologisk ferdiglaget eller hjemmelaget)
Løk
Agurk
Cherrytomater
Avocado
Gulrøtter
Tacosaus (økologisk ferdiglaget eller hjemmelaget)

Lag først en bønneblaning: Surr løk i litt olje og tilsett de ferdigkokte bønnene. Bland inn så mye tacokrydder som du måtte ønske, samt bittelitt vann.

Strimle gulrøttene med en potetskreller. Kutt opp de andre grønnsakene.

Putt deretter bønneblanding og diverse grønnsaker på tortillalefsene og lag en wrap. Finito :)

God påskeferie!

11 kommentarer:

Benedikte sa...

Nam! Så kjempegodt ut! God påske til deg! :)

Skriblerina sa...

Hei, så kult at du også har gått nettjournalistikk :)

Anne sa...

God påske tilbake :)

Benedikte sa...

Sv: Marianarasausen er kjempegod ja! :) Må prøves!
Nøttemelken lager jeg selv. Har kjøpt på Kinsarvik noen ganger, men den er kjempedyr og så synes jeg den hjemmelagde smaker best også! :)

Benedicte Sofie sa...

Sv: Ja rå. Bare kvernet grovt i en blender, med stavmikser, nøttekverner eller raspet. KJEMPEGODT altså:)

Linn sa...

Så deilig! Svarte bønner er skikkelig nam! Jeg hadde bare byttet ut tortillelefsene med kikertpannekaker! ;)

Anne sa...

Jeg har ikke fått helt taket på kikertpannekaker enda, men jeg har planer om å prøve meg igjen snart :)

Ragnhild sa...

Så koselig du blir med på give awayen min, og så fin blogg du har!
Blir så glad når jeg kommer over andre vegetarblogger :) Skal følge med videre!!
God påske til deg!

Cecilie sa...

Diiigg! Dette må jo prøves! :)

Og takk for gratulasjoner, var tålig grei måte å starte påskeferien på ja ;)

Her sør er våren kommet for fullt ja! Det spretter og knopper over alt rundt oss, hvitveisen står i flor og og i går så jeg jammen meg masse løvetann også! For en liten uke siden hadde vi sommertilstander her, satt ute på verandaen i shorts og T-skjorte, ble varmerekorder i fleng her i bygda. Men nå har det jekka seg litt og er blitt litt mer som det pleier å være en aprildag. Åssen går det oppi Trøndelag, har dere snødd ned enda, eller begynner det å komme seg?

PS: Det var staaaas å være Disney-prinsesse et par timer! ;)

Anonym sa...

Hei :) Syns det å kjøpe tortilla som er innpakket i plast er feil - det er superenkelt å lage ::=)

Anne sa...

Anonym: Har du en god oppskrift på fullkornstortilla? Prøvde å lage maistortillas en gang med heller dårlig resultat, og har aldri prøvd å lage hvetetortillas. Er enig i at det er bedre å lage selv i stedet for å kjøpe innpakket i plast, særlig om det er så enkelt å lage.