torsdag 22. mars 2012

I anledning verdens vanndag - "The story of bottled water"



Det er ganske sprøtt å tenke på at det går an å selge vann på flasker i Norge, her som vi har godt og rent drikkevann nesten over alt. Det må vel nesten kunne sammenlignes med å selge sand i Sahara? Produksjon og transport av flaskevann er en stor kilde til klimagassutslipp, og dersom alle hadde drukket vann fra springen i stedet for flaskevann, kunne vi redusert klimagassutslippene med 350 000 tonn i året (!).

Kilde: http://www.klimaloftet.no/Klimatips/

7 kommentarer:

Benedikte sa...

For ikke å snakke om alle plastflaskene. Vann på flaske er et virkelig unyttig produkt på alle tenkelige måter.

Anne sa...

Ja, produksjonen av flaskene står for unødvendig energibruk når de lages, og skaper et søppelproblem når de skrotes :( Fullstendig unyttig bruk av ressurser og energi.

Cecilie sa...

Spennende film! Og veldig pedagogisk med tegninger og det hele ;) Dette er faktisk sånn som jeg går og tenker på, men jeg tror jeg hadde kommet lenger med å vise denne filmen til noen enn ved å krangle meg frem til at de burde kutte ned på vannflaskekjøp på egen hånd..

Min mormor pleide alltid å si at "folk klager bestandig på bensinprisene, men å kjøpe ei flaske vann til 20 kroner, DET gjør de gladelig!" (Det er jo en stund siden hun sa det, så man må kanskje betale mer enn 20 kroner nå for tida.) Tenk for en literpris!

Jeg har dessverre fått helt avsmak på sånne aluminiumsflasker etter å ha satt en bit av belegget inni i halsen og blitt innlagt på sykehus (true story!:P), så jeg har slått meg på Camelback-flasker, vet du noe om disse? Er de like miljøvennlige som de skal ha det til (de skal jo for eksempel ikke avgi giftige stoffer når du drikker av tuten), eller er de like ille som de fleste andre flasker?

Anne sa...

Godt observert av mormora di. Jeg er helt enig i at det er rart folk gidder å betale så mye for vann når de klager på bensinprisene (som sett i forhold til lønna slettes ikke er så høye, men det er en annen historie).

Jeg bruker heller ikke flasker med aluminiumsbelegg inni, fordi jeg har hørt at de kan lekke aluminium i vannet. I stedet bruker jeg flasker i rustfritt stål, som ikke har belegg som kan løsne slik som du har erfart med aluminiumsflaskene. Når det gjelder camelback-flaskene, så skal de være fri for BPA (bisfenol-A, men jeg vet ikke så mye mer om dem og plasttypen som er brukt i dem.

Benedikte sa...

Camelbak fjernet BPA fra drikkeflaskene sine i 2008, men de er allikevel laget av plastikk. Produksjon av plastikk som igjen er laget av råolje. Produksjon av plastikk krever store mengder vann, en annen dyrebar naturressur vi bør ta bedre vare på. Plast er ikke nedbrytbar og vil forsøple kloden vår til evig tid. derfor er det bedre å bruke flasker av rustfritt stål, f.eks Klean Kanteen.
Og apropos bensinpriser; jeg blir så irritert når folk klager over høye bensinpriser mens de står der med plastposene sine. Prisen på drivstoff samsvarer ikke med virkelige prisen miljøet må betale. Vi har det ALTFOR godt!

Anne sa...

Takk for utdypende svar ang. Camelbak Frøken BitterSøt!

Unknown sa...

Tankevekkende! Bra at du tar opp denne tråden, Anne!