onsdag 28. september 2011

Bør syklister få betaling?

Positiv bomring for syklister, det vil si at man får betalt for hver gang man passerer bomringen med sykkel i stedet for bil, er blant forslagene fra noen arktitektstudenter fra NTNU i Trondheim. Bør vi betale folk for å ta beina eller sykkelen fatt i stedet for bilen? Tanken har slått meg tidligere også, og denne artikkelen fikk meg til å spinne videre på ideen:

Flere syklister og fotgjengere vil kunne gi

- bedre byluft
- kortere bilkøer
- bedre folkehelse, mindre utgifter i helsesektoren, færre sykmeldinger
- mindre CO2-utslipp

Bilde: Richard Masoner, CC-lisens: CC BY-SA 2.0

Alt dette er tjenester som gir både økonomisk, helsemessig, miljømessig og trivselsmessig gevinst, og jeg tror samfunnet ville spare mye mer enn det koster - også om man kun tenker i kroner og øre.

Et alternativ til registrering av passeringer av bomring kunne være å ha en registreringsordning tilknyttet sykkelparkering ved arbeids- og studiesteder. Man kunne da på forhånd ha lagt inn hvor mange kilometer det er til jobben, slik at de som bor langt unna kunne få like stort utbytte for å for eksempel sykle hver tredje dag, som de som bor nærme får for å sykle hver dag. På denne måten kunne også alle som bor utenfor de største byene fått ta del i ordningen. Mulighetene er mange.

Noen som har tanker om hvordan dette kunne fungere i praksis?



Bilde: Simon Blackley, CC-lisens: CC BY-ND 2.0

Edit: Fikk tips om en underholdende artikkel om sykling fra Morgenbladet, skrevet av Linda Eide. Den er absolutt lesverdig om du har fem minutter til overs :-)

51 kommentarer:

Anonym sa...

Helt greit om du vil betale folk for å sykle - så lenge det er DINE penger!
Å i det hele tatt foreslå å bruke andres penger på noe sånn er til å bli kvalm av...

Anne sa...

Poenget er at om folkehelsa blir bedre, så sparer staten MYE penger på sykmeldinger og andre helseutgifter. Disse pengene kunne så kommet oss alle til gode. Med andre ord vil alle kunne tjene på det: De som sykler, staten og ALLE oss andre :-)

Anne sa...

Magne: Takk for det :-)

Tvert-om-tanten sa...

Høres ut som et flott forslag :)

ninabakke sa...

Staten gir ikke, de tar :)

Anne sa...

Tja, synes vi får en del og jeg ;) Gratis utdanning + studiestipend, slipper å betale en formue om vi skulle være så uheldige å bli syke osv. Men de kunne blitt flinkere til å bruke gulrot i stedet for pisk, for å gjøre det lønnsomt å ta valg som kommer miljøet og samfunnet til gode :-) Ja til gulrot i stedet for pisk.

Lars sa...

Støtter forslaget! Har vært inne på tanken selv. Å få flere til å sykle vil være en vinn vinn situasjon. Flere får bedre helse og de som må kjøre får kortere kø, noe som gir bedre miljø.

Unknown sa...

@ ninabakke:
Staten skal jo være oss, folket!
Vi er organisert i et samarbeid også kalt staten for å få til noe mer enn vi klarer alene. Måten vi holder styr på organisasjonen er ved å stemme. For å få det til å fungere må vi gi noe, samtidig som vi får tilbake for det, for eksempel ved veier eller helsetjenester.

Jeg er med på å betale for helsetjenester, og kan risikere å betale for mye mer enn jeg bruker, sånn er det. Men jeg synes det er greit med tobakksavgift fordi det fører til at folk belaster helsesystemet mer. Når folk er så innaktive som de fleste er idag, at det går ut over helsen, synes jeg det er bra med gulrøtter for at folk skal gjøre noe med det. Bedre sykkelveier er jo også viktig.

Burde ikke bloggen vært stengt for anonyme troll?

@Anonym: jeg blir egentlig litt kvalm av folk som sier de blir kvalm av saker, mens det bare er noe de sier.

Ingar sa...

Veldig godt forslag.
Om flere hadde syklet ville vi spart milliarder i veiutbygging, ulykker og venting.
Men det ma folges opp med bedre utbygging av sykkelveinettet, og da ma det bygges for SYKLING, ikke for spasering. Og regelverket ma gjores om slik at det faktisk blir praktisk og hensiktsmessig a bruke sykkelveiene.

Alle gode tiltak hjelper, og dette kan vare ett. :)

Anonym sa...

Sykkel er best

Anonym sa...

Jobber i DNV og vi får intill kr10000 for å sykle til jobben - noe vi imidlertid og må skatte av.... så staten tar

Anonym sa...

Hva med og montere en kilometerteller som en kan lese av via pcen? Så kan en få noen slanter per kilometer. Statens sats for kompensasjon for kjørte kilometer kan jo være en god ide?

Anonym sa...

Skal vi gi deg penger for å sykle? Miljø og helsegevinster er ikke nok motivasjon for å få folk flest til å ta sykkelen fatt. Og hvis man fjerner halvparten av bilene på veien, tror du virkerlig penger spart av sykemeldinger o.l vil overgå tapet staten får i bensinavgifter, veiavgift, bilavgift o.l ? Hvis det er penger og helse du bruker som argument for saken din vil jeg anbefale: Flere bil,gang og sykkelveier samt flere sykehus. Flere og bedre bilveier vil korte ned køene og slitasje på bilene. Sykkelvei vil gi motivasjon til å faktisk gidde å sykle, øke helsen og hindre skumle situasjoner med bil og sykkel. Flere sykehus vil minske sykehuskøene, gi bedre behandlinger og korte ned ventetiden. Og best av alt, dette vil føre til mindre arbeidsledighet og flyt i økonomien. Arbeidskraften kan brukes i kombinasjon av innland og utland som FRP har foreslått tidligere. Hvorfor? Jo, hvis det er fagsterke arbeidsledige mennesker i andre land, og spør man dem "Hei, du er arbeidsledig, ønsker du å legge vei i Norge for samme lønn du hadde fått i ditt eget land + betalt kost og losji?" Hvorfor skulle de svare nei? At folk klarer å se negativt på dette er for meg helt ubegripelig. Jeg er anonym! DLD finner meg alikevel...

Herbjorn sa...

Betaling for å sykle ? Helt idiot eller ? Ta toget . . forurenser ikkje og plass. Kondomfolket e farlig i trafikken hvor det ikkje er lagt til rette for det. Helsemessig ikkje bra for prostatitt og kreft. Dette vil bli en ekstra kostnad for det offentlige. . nei ta toget. Bilen er ikkje bra grunnet forurensning men men ka skal man gjøre. . .ikkje bestandig det går et tog. Ikkje nord for Fauske ivertfall.

Anonym sa...

Spennende forslag Anne:) Les forresten denne underholdende artikkelen fra Morgenbladet i forbindelse med valgkampen:

http://morgenbladet.no/article/20110826/OIDEER/708269965

Hilsen Torun;)

kleiven sa...

supert forslag, vi trenger flere slike tenkere :-)
jeg foreslår også at man innfører bilfri onsdager :-)
dette medfører at man må ta bena eller andre grønne milder for å komme frem, samt at det gjør noe med innstillingen for fremtiden !
http://www.kiropraktor-oslo.blogspot.com/

Kristin sa...

Jeg trenger ikke betaling for å sykle fra Lørenskog til Oslo - bare gode sykkelveier. Så jeg slipper å risikere livet i trafikken eller sykle sikk sakk mellom fotgjengere. Sykkelveien forbi Furuset er blitt kjempefin. Fortsett på den, parallelt med motorveien. Alternativt del gangveiene midt på i en sykkeldel og en gådel!

Anonym sa...

Du kan jo få deg jobb i DNV, der kan du få betalt opp til 10 000 i året for å sykle til jobb

Anonym sa...

@Asbjørn Syverhuset: Bare kall alle som er uenige med deg for troll du, sier mest om deg :)

Synes det er rart at folk kan være for et sånn forslag. Tenker dere ikke på hvor pengene kommer fra? Mener dere virkelig at dere har krav på andres penger? Merkelig (og ekstremt snever) tankegang...

Unknown sa...

@Herbjorg: sykkel og tog kommer omtrent likt ut på energibruk per passasjer km, men det forutsetter at togene er fulle.

Anne sa...

Oi, her hadde det kommet mange kommentarer mens jeg var på møte :) Gøy at det engasjerer!

Er enig med det mange sier om at vi først og fremst må få på plass bedre sykkelveier slik at framkommeligheten øker, dersom vi skal få flere over på to hjul.

For min egen del trenger jeg slettes ikke få betalt for å sykle, har hatt sykkelen som mitt primære framkomstmiddel når jeg ikke går i flere år :-) Men hva skal til for å få enda flere til å velge sykkel?

@Anonym i DNV: Høres ut som en fin ordning dere har. Skikkelig sært at det er skattepliktig! Det burde i det minste vært skattefritt når arbeidsgiver gjør noe slikt.

@Torun: Takk for tips til morsom og velskrevet artikkel :D

Anne sa...

@Anonym og Asbjørn: Vi får prøve å holde oss saklige. Her er ingen troll ;)

@Anonym: Jeg snakker ikke om å ta penger ut av løse lufta, men faktisk om å bruke penger på et tiltak som i lengden kan SPARE oss for penger. Av og til kan det lønne seg å betale litt nå, for å spare penger på lang sikt. Jeg synes i utgangspunktet det er bedre med gulrot enn med pisk..

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Øystein sa...

For å få betaling for å sykle må vedkommende ha registrert bil i sitt navn. Dersom denne bilen passerer auto-pass 1 gang, blir 1 mnd utbetaling for sykkel innkrevet via Mo i Rana innkrevingssentral.

Øystein sa...

For å få betaling for å sykle må vedkommende ha registrert bil i sitt navn. Dersom denne bilen passerer auto-pass 1 gang, blir 1 mnd utbetaling for sykkel innkrevet via Mo i Rana innkrevingssentral.

Anonym sa...

Vi har i mange år fått kjøpe pc med skattefradrag. Kanskje vi kan stimulere til økt sykkelbruk med tilsvarende fradrag, hvis sykkelen brukes til og fra jobb?
El-biler har inntil nå fått mange avgiftsfordeler. Hva med å subsidiere prisen på el-sykler? Jeg har stor tro på at el-sykler blir en suksess. Her finnes det et kjempepotensiale for å rekrutere nye syklister.

Anne sa...

Godt forslag!

Øystein sa...

Liker tanken, selv om det kanskje er vanskelig å gjennomføre i praksis (lett å "jukse", spesielt for de som bor nær bomringer osv.). Artikkelen til Linda Eide i Morgenbladet hadde også masse gode ideer - flere og tryggere sykkelveier tror jeg hadde gjort mye. Norge trenger flere som tenker som dere, og færre forumtroll :) Hvis noen tviler på om sykling lønner seg kan de jo ta en titt her: http://bit.ly/9KZAKE

Anne sa...

Takk for tips! Mange gode grunner til å få flere til å sykle :) (Eller gå.)

Anonym sa...

Men..men..dersom alle sykler og lar bilen stå, hvor skal staten få penger fra for å belønne syklistene???

Anonym sa...

kan vi ikke bare ta vekk momsen naar vi kjoeper sykkel .

Anonym sa...

Mange sterke meninger om dette. Men en ting er jeg overbevist om. Alt er ikke svart eller hvitt. Sykling er ikke enten supert eller søppel. Jeg tror enkelte må forstå dette. Alle syklister i trafikken er ikke idioter, men det finnes noen av dem også. Men jeg tror det finnes flere bilister som irriterer seg over syklister enn det finnes dårlige syklister.
Noe av problemet er den enorme tilveksten av syklister de seneste årene. Vi har ikke utbygget et sykkelnett.
Men dette er ikke ordnet imorgen, eller neste uke. Så hva med at vi prøver å harmonisere forholdet mellom syklister og bilister? Så må folk slutte å være så bitter på livet fordi en syklist sinker trafikken. I mange tilfeller er det bilisten som ikke klarer å kjøre forbi syklisten, selv om forbikjøringen ikke er utfordrende hvis du har førerkort.
Jeg antar at dette er et problem over hele landet, og ikke bare her på vestlandet, hvor jeg bor.

Forresten er det en flott ide i utgangspunktet å premiere sykling, uansett hva folk vil mene. Men kanskje vi kan premiere på forskjellige måter. For eksempel ; gi avslag på bompengeplasseringer for bilister tilsvarende det de sykler forbi. Eller Passeringene til syklistene kan premieres ved at de fullt, eller til en viss grad går rett til sykkelstier. Dette vil jo tjene alle. Selv bilister må like dette, fordi de da slipper så mange irriterende syklister på veiene ;)

Anonym sa...

Det hadde sikkert vært mulig med en app på tlf eller en GPS ordning,en type logg som registrerer hvor man har syklet. Sykler hver 2 mil hver dag,så synes jo det her er en god løsning for klimaet ikke minst!

Annie sa...

Utrolig bra!! I dag er mange altfor late! Barn og unge blir kjørt rundt og sitter foran pc hele dagen!

Anonym sa...

hva med de som går til jobb?

Anne sa...

Mange gode forslag som har kommet i løpet av natta! Likte godt tanken om å la pengene som hver syklist tjener på å sykle i stedet for å kjøre gå direkte til utbygging av sykkelveier :) Kjempesmart!

Om syklister skulle blitt premiert så burde vel det samme gjelde for de som går også, tenker jeg. Eller de som padler eller skater til jobb, selv om dét kanskje ikke er så mange :)

Anonym sa...

da må de som går også få belønning,de som går på ski,skateboard,joggere,guttunger som hekter trikken,rattkjelker ja en masse folk få belønning.Kanskje det å kjøre kjelke nedover trondhjemsveien om mrg.kan bli lommepenger???

Anonym sa...

Hva er det med oss nordmenn som gjør at vi skal ha betalt for eneste bittelille ting? Tar du sykkelen i steden for bilen så sparer du penger bare på det ene valget, du investerer i egen helse som igjen gjør at du orker mer, er mer opplagt..... Er ikke det nok?

Anne sa...

For min egen del er jeg helt enig :) Fordelene med å sykle er mer enn nok grunn til å velge sykkelen om man kan, og å betale syklister burde egentlig være unødvendig. Forhåpentligvis vil flere og flere gjøre det samme bare det legges til rette for syklister flere steder.

Gøy at temaet engasjerer!

Anonym sa...

Norske myndigheter har ikke hørt om belønning, kun straff.

Lasse sa...

De som sykler får allerede betalt, i form mindre utgifter til drivstoff/bompenger. Holder ikke det?

Anne sa...

Jeg er enig i at fordelene ved å sykle eller gå(både helsemessige og økonomiske) er store slik som det er nå. Antakeligvis er det andre ting, som bedre og tryggere sykkelveier, som ville kunne få enda flere til å la bilen stå. Men synes likevel forslaget fra arkitektstudentene er spennende. Det ville gitt et tydelig signal om hvor viktig sykling er for både miljøet og helsa.

Anonym sa...

CO2 utslipp koster oss ikke noe, så hvorfor skulle du få betalt for å minske det?

Slike forslag kommer alltid fra sånne luringer som bor i storbyene, så glemmer man de millionene som har 30 minutter til jobben i bil. Svært få som jobber i selve bykjernene med mindre de bor der selv.

Helmer Berre sa...

Sykkel er et enestående fremkomstmiddel, og det fine er at alle kan sykle!
Arbeidsgivere har ofte nøkkelen til å øke sykkelandelen i den voksne befolkningen. Bedre tilrettelegging på arbeidsplass for sykkelparkering og garderober, samt interne motivasjonskampanjer for å velge sykkel viser seg å ha stor effekt. Denne typen satsing er direkte lønnsomt for arbeidsgiver i form av bedre helse/mindre sykefravær og lavere kostnader til ansattparkering. Sjekk ut satsingen i Stavanger-regionen hvor næringslivet og det offentlige samarbeider gjennom www.sykkelløftet.no

Anne sa...

At CO2-utslipp ikke koster oss noe er tull. Til og med økonomer har innsett dette (se STERN-rapporten), og sier at vi kan betale litt nå for tiltak, eller mye senere for konsekvensene...

Jeg er forresten selv oppvokst på bygda.. Alle har naturligvis ikke sykle til og fra jobb, men hvorfor ikke legge til rette for at de som kan det kan gjøre det? :-)

Anne sa...

@Helmer Berre: Takk for tips! For en flott satsing. Noen som har skjønt det :)

Helmer Berre sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Oslosykkel sa...

Motivasjon er bra, men hvor skal pengene tas fra? Og hvor mye vil administrasjon av ordningen koste? Og hva med oss som både sykler, kjører bil og reiser kollektivt? Kankje det er like greit at vi gir oss selv en 50-lapp av og til?

Hvis man ønsker at flere skal sykle, er det tilrettelegging som er mest effektivt. Gjør det raskt, enkelt og trygt å sykle. Her er et eksempel på at det fungerer: Bedre tilrettelegging = flere syklister.

Å betale syklister 20kr e.l. gir oppmerksomhet om temaet, men det er jo en billig tulleordning som kan ta fokus vekk fra tilrettelegging. Der kreves det betydelig større investeringer og innsats.

Anne sa...

@oslosykkel: Du har antakelig rett i at tilrettelegging er det beste tiltaket for å få flere til å velge sykkel.

Ingrid sa...

Hei, veldig godt forslag. jeg har et annent poeng til saken: Jeg sykler mye til/fra jobb i år (60km tur/retur på en dag). Dette sliter masse på sykkelene mine (veksler mellom 2 stk, bra sykler og deler): Kjeder, trinsehjul, bremseklosser osv er byttet ut i tur og orden... Så absolutt burde vi som sykler få igjen noe: type skattefradrag! :)

Anne sa...

Oi, med så lang sykkelvei til jobben får du masse gratis trening :-) Ikke rart at det blir en del slitasje på sykklene da, nei.

Jeg ble overrasket over hvor ofte jeg måtte bytte bremseklosser første vinteren jeg brukte sykkelen som hovedtransportmiddel, og så blir det litt lapping av sykkeldekk innimellom når jeg sykler en del i byen.. Heldigvis er reparasjon og vedlikehold av sykkel billigere enn av bil :-)