fredag 11. mars 2011

Applaus for kollektivtransporten i Trondheim

I Trondheim satses det på kollektivtrafikken, og det merkes både på billigere priser og på busser som kommer når de skal. Siden nyttår har prisen på busskort gått ned både for studenter og voksne, og i tillegg har et større område blitt inkludert i sonen Stor-Trondheim. Satsingen på kollektivtrafikken er et ledd i Miljøpakken, som blant annet også skal bedre tilbudet for byens syklister ved å få på plass et fullstendig nettverk av sykkelstier i byen.

Satsingen ser ut til å kaste av seg, for NRK melder om 14 prosent økning i antall kunder på en av rutene. Kortere køer på veien er en hyggelig bivirkning, og fører til at også bussene kommer raskere fram. Selv er jeg storfornøyd kollektivbruker, og jeg synes Trondheim fortjener applaus for at de satser på miljøvennlig transport.

5 kommentarer:

Løvinnen sa...

Ja, sant det:) Skulle bare ønske bussen kom tidsnok:p Den er alltid for sen her jeg bor;)

Anne sa...

Kanskje jeg bare er heldig med rutene mine? :)

Anonym sa...

Ja det er sant, men fremdeles er kollektiv tilbudet utilgjengelig for blant andre rullestolbrukere, og det syns jeg virkelig er for dårlig. Jeg har akkurat vært en stund i Spania, og der var så og si all kollektivtarnsport tilgjengelig for alle.

Anne sa...

Enig i at kollektivtilbudet bør være bra for alle! Bra du tar opp dette. Vet at flere av bussene i Trondheim er tilrettelagt for rullestolbrukere, men langt fra alle, noe som klart reduserer hyppigheten på disse avgangene. Så her er det forbedringspotensiale.

Anonym sa...

Ja og det hjelper så lite at bussene er laget slik at man kan komme seg av og på med stol hvis holdeplassen/buss stoppet gjør at det blir umulig. I vinter har det jo ikke vært brøytet, noe som gjør det vanskelig for alle.(Se bare på de med barnevogn...)
Ofte så stopper bussen slik at det ikke er plass til stolen mellom bussen og fortauskanten, og da hjelper det ikke så mye at bussen går.... ;)

Noe som er bra, er flybussen. Men da må man ringe først og si hvilken buss man ønsker å ta, og så setter de inn den bussen som har heis. Skikkelig bra!