søndag 9. januar 2011

Blogg om alt det unødvendige som puttes i maten

Alle som er opptatt av god og sunn mat kan finne mange interessante fakta om hva som puttes i maten på Unødvendig's Blog. Der blir kjente norske produkter saumfart for tenkelige og utenkelige unødvendige ingredienser.

I dagens innlegg er det TINEs "italienske" og "hjemmelagde" pizzabunn som er i søkelyset, med sine hele 16 (!) ingredienser - mot fire som de fleste andre klarer seg med. På ingredienslista står blant annet helse- og miljøskadelig palmeolje, kan vi lese.

Visste du forresten at Santa Marias Guacamole dip inneholder bare 1,5% avokado? Ikke rart det ikke smaker guacamole i det hele tatt da. Dette, og mye mer, kan du lese om på bloggen, skrevet av Jon-Frede Engdahl, medeier i Kolonihagen og gourmetresturanten Maaemo - som kun bruker økologiske råvarer.

7 kommentarer:

Solveig sa...

Dette var en interessant blogg. Jeg må inrømme jeg har vært ganske naiv i mange år og kjøpt varer med plenti e-stoffer. Begynner heldigvis å våkne til nå...

Så fin designen på bloggen din har blitt! ;D

Løvinnen sa...

Takk for et utrolig bra tips:)

Marits Hus sa...

Takk for tipset! Ikke rart magen vrenger seg i avsky noen ganger!

FO - 2 sa...

Takk for tipset!
Skulle ønske at mange hadde blitt mer bevisste og kritiske forbrukere.
Spesielt for barnas skyld...

Drømmejegeren sa...

Godt bloggtips der. Veldig interessant å lese, selv om jeg kjøper lite ferdigmat (og takk for det).

Jeg har forresten lest flere av blogginnleggene dine i dag, og det inspirerte meg til å starte min egen blogg:

http://flytendehippie.blogspot.com

Takk for inspirasjonen!

Anne sa...

Så gøy at du ble inspirert til å starte egen blogg! Kommer innom og titter - spennende :)

Cecilie sa...

Oi, kjempespennende! :D

En oppmuntring for oss som foretrekker å lage mat fra bunnen av, men av og til føler oss litt alene i kampen! ;)

Er det rart folk får vondt i magen og i hodet?!?