tirsdag 18. januar 2011

Antibakterielle klær og sko

Antibakteriell behandling av klær og sko blir stadig mer utbredt. Samtidig advares det mot noen av stoffene som brukes. Klima- og forurensningsdirektoratet advarer mot bruk av sølv i tekstiler for å hemme bakterievekst og lukt i sportsklær og andre produkt, fordi det kan forårsake resistente bakterier og dessuten være skadelig for vannlevende organismer. Stoffet triklosan, som både Forbrukerrådet og Mattilsynet ønsker et forbud mot, brukes også i klær. Stoffet kan i likhet med sølv både føre til antibiotikaresistente bakterier og miljøskader.


El naturalistas antibakterielle sko

Det er altså god grunn til å være på vakt når det reklameres med antibakterielle produkter. Jeg ble derfor skeptisk da jeg oppdaget at El naturalista selger sko med antibakterielt for. Skuffelsen var ekstra stor fordi El naturalista er en skoprodusent som markedsfører seg som et selskap med god miljøprofil.

THERMY-TEX kalles den antibakterielle behandlingen ifølge El naturalistas nettsider. De sier imidlertid ikke noe om hvilken type antibakteriell behandling dette er. Jeg kontaktet derfor firmaet og spurte. Svaret jeg etter hvert fikk, bar preg av klipp og lim fra nettsidene om miljø- og samfunnsengasjementet deres, men ga ikke svar på det jeg spurte om. Jeg sendte derfor en e-post tilbake og gjorde dem oppmerksom på dette, men har siden ikke hørt fra dem.

Hva slags antibakteriell behandling El naturalista bruker er dermed fortsatt uvisst, og jeg har ikke fått vite noe som gir meg mindre grunn til å være skeptisk. Heldigvis er det kun skomodellene med "Microfibra" som har fått antibakteriell behandling, og ved å gå inn på nettsidene deres kan man se hvilke materialer som er brukt i de forskjellige skoene. Inntil jeg får klarhet i saken kommer jeg til å styre unna modellene med antibakteriell behandling hvis jeg trenger nye sko.


Hva kan du gjøre?

Jeg oppfordrer alle til å styre unna antibakterielle produkter og å stille kritiske spørsmål til produsenter som selger antibakterielle klær og sko, og gi dem beskjed om at det både er unødvendig og lite gunstig for helse og miljø.


English summary

Antibacterial treatments are being used both in clothes and shoes. However, such treatments can be harmful to the environment and detrimental to one's health. The Norwegian Climate and Pollution Agency warns against the use of silver as an antibacterial component in textile, as it is harmful to aquatic organisms and can cause antibiotic resistance. The Norwegian Consumer Council and the Norwegian Food Safety Authority wants a prohibition of the antibacterial agent triclosan, which can be found in clothing as well as in tooth paste and deodorants.

I recently discovered that the shoe brand El naturalista uses an antibacterial treatment called "THERMY-TEX" in some of their shoes with the Microfibra lining. I asked the company what kind of antimicrobial treatment they use, but the only answer I got was an e-mail about their social and environmental policy. In other words, I still don't know whether "THERMY-TEX" is harmful to the environment or not. Until they convince me otherwise, I won't buy any of the models with the Microfibra lining.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Viktig tema, jeg synes ikke noe om dette her anti-bak. tullet. Man får faktiksk (fikk?) anti-bak. zalo. Godt for helsa det!!

Jeg bruker minst såpe av alle jeg kjenner og er minst syk. Rart det der!!

Jeg ser jo ønske om anti-bak. sko, men i lengden kan det jo umulig føre til mindre lukt, heller mer. Uff.

Unknown sa...

Antibakterielle klær må ikke være så kompliserte å produsere, med mindre man ikke ønsker å produsere i f.eks. bambus, et materiale som mange bruker i T-skjorter, i stedet for bomull, eller blander med bomull.

Kristin sa...

Hei!
Jeg fikk lyst til å tipse om en tjeneste på nettstedet Erdetfarlig der man får hjelp til å spørre om innholdet i produkter og evt. til å klage dersom svaret ikke er godt nok: http://www.erdetfarlig.no/_system/Kontakt-ProdForh/. På dette nettstedet finner man også nyttige opplysninger om farlige stoffer i forbrukerprodukter (blant annet triklosan) og trygge alternativer. Lykke til!

Anne sa...

Takk for tips! Jeg har skrevet om den for en stund siden, men gode sider skader det ikke å bli minnet på flere ganger :-)