I følge Grønn Hverdag fikk porsgrunnslegen Esben Storvand 57 kg og 340 gram med uadressert reklame i postkassa si i løpet av 2009. Det er ca. 2 millioner husstander i Norge, så det blir skrekkelig mange reklametonn på et år. Stakkars postbudene som bærer rundt på alt dette søppelet, men verre er det å tenke på alt trevirket som skal til for å produsere disse mengdene med reklamemateriell. Produksjon av papir fra trevirke innebærer hogst av skog, CO2-utslipp pga. transport av tømmer og papirprodukter, samt eutrofiering, det vil si økt næringsinnhold i vann, noe kan føre til gjengroing av innsjøer.
I 2008 ble det lagt fram et forslag om endring av markedsføringsloven slik at de som ønsker å motta reklame i posten skulle være nødt til å ha et "Ja takk"-merke på postkassa, mens vi andre skulle slippe unna. Desverre ble ikke dette vedtatt, og den tidligere ordningen med reservasjonsrett ble videreført. Altså kan vi slippe unna de mangfoldige kiloene med reklame i posten ved å sette et "Nei takk"-merke på postkassa. Dersom du ikke allerede har et slikt merke på postkassa, kan du bestille det her. Kanskje du kan bestille noen ekstra til venner og bekjente også?
Flere tips til hvordan du kan unngå uadressert reklame i posten finner du her. Er du redd for at du skal gå glipp av noen gode tilbud, finner du mange tilbudsaviser samlet på Tilbudsweb.no.
Halloooo, er det noen her!?
for 2 måneder siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar