fredag 10. april 2009

Marihønesymbol på frukt

Har du hørt at epler og pærer fra Italia som ikke har vært sprøytet etter blomstring får et marihønesymbol på seg? Jeg har en vag erindring om at jeg har sett symbolet i butikken, men har ikke hørt om sammenhengen med sprøyting før jeg leste det i bladet "Bedre Helse" (nr.3/09) her om dagen. Jeg har forsøkt å finne ut mer om marihønesymbolet på nettet, men jeg har ikke klart å finne noen bekreftelse på det som sto i Bedre Helse om at eplene ikke har vært sprøytet etter blomstring. Jeg har sendt inn spørsmål til Grønn hverdag for å høre om de vet om dette stemmer. Det blir spennende å se om jeg får svar :)

Min forståelse av italiensk er i stor grad avhengig av Google translate, men etter litt leting fant jeg ut at eplene med marihønemerket kommer fra dalen Val Venosta i i Nord-Italia, og at 95 % av produksjonen derfra baserer seg på såkalt integrert skadedyrbekjempelse. Integrert skadedyrbekjempelse går blant annet ut på at de benytter seg av skadedyrenes naturlige fiender, deriblant marihøna, og dermed reduseres behovet for bruk av sprøytemidler. De fem resterende prosentene av produksjonen er økologisk og er merket med et annet merke. Her kan du lese mer (på engelsk, takket være Google translate).

Epler med marihønesymbol er altså ikke økologiske, og har du valget mellom økologiske epler og epler med marihønesymbol er fortsatt det økologiske eplet det beste miljøvalget, da det ikke brukes kjemiske sprøytemidler i det hele tatt i økologisk landbruk. Økologisk dyrkning har også andre miljøfordeler enn det at det ikke brukes sprøytemidler. Men dersom valget står mellom et marihøneeple og et ikke-økologisk eple uten merket, kan du med fordel velge det første, da du er mindre utsatt for sprøytemiddelrester.

Forøvrig kan det være greit å vite at selv om areal der det dyrkes epler på i Norge i gjennomsnitt ble sprøytet 8 ganger i vekstsesongen (i 2005), er bruken av sprøytemidler i ikke-økologisk landbruk i Norge lav sammenlignet med andre vest-europeiske land. I artikkelen "Plantevern i vanlig og i økologisk landbruk" på Agropub kan vi lese at det i Kypros, Italia og Nederland brukes ca 1,4 kg virksomt stoff per dekar, mens det i Norge brukes 0,08 kg per dekar. Det kan med andre ord være lurt å velge norsk frukt og grønt når vi har muligheten til det. Da får vi i tillegg kortreist mat :)

I artikkelen som er nevnt over kan du også lese mer om hvordan plantevern i økologisk landbruk foregår uten kjemisk-syntetiske sprøytemidler, blant annet ved forebyggende tiltak som valg av plassering, sort, jordsarbeiding og vekstskifte.

5 kommentarer:

Cecilie sa...

Oi, her lærte jeg mye nytt, det er alltid gøy :) Er noe av det som er så bra med din blogg!

Anne sa...

Jeg lærer mye nytt underveis selv også :) Og når jeg oppdager noe nytt av interesse, er bloggen en fin måte å dele det med flere på. Jeg er glad for at andre kan ha glede og nytte av den! :)

Cecilie sa...

Enig, bloggen er en fin arena for deling av sånt :) Og så er det hyggelig at du deler noe annet enn sminketips og motetips, som det finnes altfor mye av på alle andre blogger... :P

Ellen Marie Albertsen sa...

Takk:D God helg til deg og:):)

FO - 2 sa...

Takk for tipset. :)
Godt å vite.
I land som Spania og Italia sprøyter de med midler som har vært forbudt i Norge i mange år, så valget er lett.
Resten er skremmende!
Det lønner seg å være kritisk.