søndag 7. desember 2008

Brød som viser muskler

I det siste har brødene mine fått en ny "hemmelig" ingrediens, nemlig bokhvete. Bokhvete er ikke en nær slektning av hvete, slik som navnet kanskje skulle tilsi, den tilhører syrefamilien og har et proteininnhold på hele 16 %. I følge den Gode Baker har bokhveten har et høyt innhold av lysin, som er den begrensende aminosyren i andre kornslag. Den har i tillegg et høyt innhold av stivelse og mye kostfiber. Her kan du lese mer om bokhvete.

Bokhvete må skylles grundig i varmt vann før bruk fordi det sitter et fargestoff i skallet som ellers kan føre til hudplager hos enkelte disponerte personer (som det så fint står på posen). 1 del bokhvete kokes sammen med 2 deler væske i 20-30 min.

Her er et forslag til et brød med bokhvete (passer til et brød på 1 kg i brødbakemaskin):

3,5 dl vann
2ss olje
1 dl havregryn
Ca 2 dl bokhvetegrøt
4 dl fullkornshvetemel
2 dl siktet hvetemel
2,5 dl grovmalt rugmel
2,5 ts tørrgjær
1 ts salt

En kan med hell tilsette solsikkefrø eller sesamfrø. Det kan også være godt å tilsette forskjellige krydder (f.eks. basilikum, oregano eller paprikapulver) eller nøtter og tørket frukt. Brødoppskriften over er bare ett av mange eksperimenter, prøv deg fram med hvor stor andel grovt mel du bruker og hvor mye bokhvete du tilsetter. Ellers kan du jo prøve å tilsette bokhvetegrøt til din egen favorittbrødoppskrift.

Foto: Anne

2 kommentarer:

Anna Lisa sa...

Dette brødet har eg lyst til å smake:) Virka deilig. Skal svinge meg rundt en dag og bake.
I kveld blir det vegetarburger til middag. Har kjøpt dei på helsekost. Skal teste ut. Har brukt å lage sjølv før men artig å prøve noko nytt :)
Ha en fin dag!
Klem

Anne sa...

Vegetarburger har eg aldri laga sjølv - men det hadde vore artig å prøve! I dag skal eg lage linsesuppa frå bloggen din til middag :) God helg! Klem