onsdag 28. januar 2009

Pastasuppe med kikerter

Her kommer ei oppskrift på ei varmende suppe med kikerter og fullkornspasta. Sunt, godt og lettvint! Retten ble til ved kjøkkenbenken i dag, blant annet som en følge av at jeg oppdaget at jeg hadde flere bokser med kikerter stående i kjøkkenskapet, og den bærer forøvrig preg av det som befant seg i grønnsaksskuffen i kjøleskapet. Idéen til å putte oppi pasta skriver seg fra Veggie in Norway sin minestronesuppe, som nok også bidro til at suppe var høyt på forslagslista i dag.

Kikerter er en god proteinkilde, særlig når det kombineres med korn (i dette tilfellet fullkornspasta) eller ris. I tillegg inneholder kikerter mange andre viktige næringsstoffer, og det gir et stabilt blodsukker. Om du vil ha flere gode grunner for å spise kikerter, kan du lese mer om noen av de gode effektene de har på helsa her (NRK Puls).

Forslag til ingredienser:

Rapsolje
1-2 rødløk / vanlig løk
3 fedd hvitløk (eller mer)
2-3 gulrøtter
1/2 - 1 boks kikerter
1/2 - 1 boks hakka tomater
1 l vann
4 ts Helios grønnsaksbuljong
ca 3 dl fullkornspasta (f.eks. fusilli)
Litt nykvernet pepper

Finhakk løk og hvitløk og la det blankes i litt rapsolje før du tilsetter hakka gulrøtter, hakka tomater og vann med grønnsaksbuljong (suppa blir ganske tykk, så om du vil ha den litt tynnere, kan du tilsette noen dl ekstra med vann). Jeg hadde en liten brokkolidusk liggende, og lot den få være med i suppa også. Kok opp, og tilsett deretter pastaen. La koke i ca 10 min (se kokeanvisning på pastaen), tilsett 1 boks med godt skylte kikerter mot slutten av koketiden. Jeg putta oppi litt økologisk suppekrydder fra Nordgard Aukrust (inneholder timian, løpstikke, selleriblad og persille) for å sette prikken over i'en.

God apetitt!

Bilde: Anne


4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei
Nå har jeg laget suppen din klar til middag i dag. Jeg hadde så mye kikerter i skapet så jeg søkte litt på kikerter på nettet og kom over denne oppskriften.

Ha en fin kveld.

Renate

Anne Olga sa...

Hei Renate! Moro at du ville prøve oppskrifta mi. Håper suppa falt i smak!

Ha ei fortsatt fin uke!

Tonje sa...

Suppa var god! takk for middagstipset. Jeg strødde litt hirse på toppen i tillegg :)

Anonym sa...

I just added this blog to my rss reader, excellent stuff. Can't get enough!