fredag 25. januar 2008

Stilige handlenett

Verden bruker én million plastposer i minuttet, og det kan ta mellom 100 og 1000 år før en plastpose brytes ned i naturen. Slikt blir det søppel av, og plastposene utgjør en trussel for dyrelivet både i havet og på land. Du kan lese mer om plastposer og miljø her.

Heldigvis finnes det alternativer til plastposen. Jeg har flere handlenett liggende og jeg pleier å ta dem med når jeg skal handle matvarer. De er imidlertid ikke spesielt pene. De tre siste ukene har jeg hatt et spennende fag som heter "Eksperter i Team", og i dag hadde vi presentasjoner av prosjektene vi har jobbet med. Der var det en gruppe som har arbeidet med hvordan de kan motivere studenter til å bytte ut plastposen med handlenett, og i presentasjonen sin hadde bilder av noen ganske stilige handlenett. Dette, kombinert med en ytterligere påminning om hvilken miljøtrussel plastikkposene utgjør, gjorde til at jeg tok meg en runde på nettet for å se om jeg kunne finne noen fine handlenett - og det gjorde jeg :D På nettsidene til MOZI fant jeg denne (og bestillte to stk; ett til meg og ett til å gi bort :) Minusbags (minus plastic, minus waste) har også noen nett som er et friskt alternativ til de naturhvite jeg har liggende i skapet.

1 kommentar:

Anne sa...

Samboeren min påpekte forøvrig at det ikke er spesielt miljøvennlig å bestille handlenett fra Australia, og det har han jo alldeles rett i...